Recension av Keep it black: Idrottsmagistern på Norra 2011?

kib

Mina inlägg på den här bloggen lyser oftast med sin frånvaro och när jag väl får fingrarna på bordet så är jag sist på bollen. Vi fyllde i vilket fall 120 år i förra veckan. Detta firades med skumpa och ståt och en ny AIK-platta – Keep it black. Det var ju nio år sedan ”Åh vi e AIK” och när klubben fyller 120 fantastiska år så är ju en skiva det minsta den förtjänar. Men AIK och skivor har ju aldrig varit speciellt mycket öronporr. Och det är det dessvärre inte den här gången heller.

Ett gäng gnagare i en buss eller en bil på väg till Göteborg eller Helsingborg eller Malmö. Med ett par burköl innanför västen. Och en jävligt påtaglig fotbollsfylla på intågande. Då funkar Trubaduren. Då är Trubaduren bäst. Det är då man vill höra ”Bortamatch i bondeträsket”. Det är då man garvar åt ”Efterlyst” eller ”Bajare och taliban”. Det är då man skrålar med i ”Hetast när det gäller”. Trubaduren är låtar med skön självdistans som är situationsbaserade på ett alldeles briljant sätt. Men det är liksom ingenting man sitter och njuter till över en gammal whiskey hemma i soffan. Det är inget man reflekterar över på samma sätt som supporterskapet i sin helhet. Och det var därför man gick och köpte ”Åh vi e AIK”.

Det finns ett par hyggliga spår på den plattan. Fjodor känns autentisk i ”Underbara lag”. ”Drömmar om guld” fångar alla drömmar. ”Det gyllene snittet” har verkshöjd och en genomtänkt text. ”Lycklig man” är skriven av Mats Rubarth. Och jag trodde liksom att man hade sneglat på detta och tänkt något i stil med ”nu gör vi något ännu jävla bättre” när man klubbade igenom att man skulle släppa 120-årsplattan Keep it black.

Därför så klappar man närmast igenom av besvikelse när man hör det första spåret på plattan. Låten heter The A.I.K. song (!!) och texten håller ungefär samma litterära nivå som en lågstadietext. Efter ungefär 3000 vändor ohwoo ohwoo ohwooohoo AIK så tar låten äntligen slut och därefter följer… Lili & Susie. Med en låttitel som tydligen ska se till att den otroligt lyckade punchlinen ”Kom och ta oss” aldrig någonsin ska glömmas bort. Därefter så gör Dogge Doggelito rapmord på Maskinens ”Alla som inte dansar är våldtäktsmän” i ”Alla som hoppar är AIK”… ja, va fan, ni hör ju själva vartåt detta barkar.

Vi får visserligen en välbehövlig andningspaus när Hoffmaestro intar spår fyra med ”En brokig kärlekshistoria”. Och Trubaduren levererar i vanlig ordning en text som sätter sig på huvudet. Jag håller tummar och tår för att refrängen i ”Idrottsmagistern” blir en stående ramsa på Norra under 2011. Och om man är en god människa med lite vänlighet i botten (som jag) så finns det ett par tre till spår på plattan som man inte kan döma ut helt och hållet. Leo Rubio, till exempel. Han röst känns på egen hand massor av Gnaget. Men det här är verkligen inte bra. Det här är jättedåligt. Av 13 spår så är flera stycken covers eller rena rip offs. Dessutom så lyckas Allmänna Industri Klubben (fyndigt namn förvisso!) göra den sämsta AIK-låten någonsin i ”Dricka bärs”.

Man vill ju liksom kunna spela dom här låtarna för en djurgårdsjävel och vara jävligt stolt över att de här låtarna är AIK. Man vill ju kunna kräma ur högtalarna allt vad dom kan när det är derbydags. Man vill ju kunna nynna dom här låtarna högt på tunnelbanan. Man vill ju INTE skicka in den längst in i skivsamlingen och vänta tio år till på nästa släpp.

Om man ska köpa den? Jag det ska man göra. Det gör man helt jävla oavsett.

Det här inlägget postades i Under annat och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Recension av Keep it black: Idrottsmagistern på Norra 2011?

1. cprkchar skriver:

Hi, i think that i noticed you visited my weblog thus i came to return the choose?.I am attempting to find issues to improve my website!I guess its good enough to make use of a few of your concepts!!|