En uppvisning i konsten att förlora sina kunder

Jag har precis läst Järnkaminernas öppna brev till SvFF och SEF. Och så har jag läst Tommy Theorins kommentarer på detta brev i Aftonbladet. Jag vet inte om det finns något hopp kvar för nationell fotboll i Sverige. Men det måste ju stå bortom allt tvivel för i princip vem som helst att varken Lagrell och Theorin  har vare sig förtroende eller omdöme för att kunna vända på den nedåtvändande publiksituationen. För Allsvenskans skull måste Lars-Åke Lagrell lämna sin post. Det behövs nya visioner, nya idéer och nya perspektiv.

Att följa ett fotbollslag, eller snarare att älska ett fotbollslag, är en känslomässig berg- och dalbana. Vi blir luttrade, vana att det går åt helvete och egentligen ingenting får oss att sluta återkomma till arenorna. Det är en kärlek som utnyttjas gång på gång, inte bara av klubbarna utan också av förbund och andra kommersiella intressen runt fotbollen. Det får man acceptera. Det är ju så det är att vara fotbollssupporter.  Det är inget konstigt. Däremot är det väldigt konstigt att de som bestämmer över svensk fotboll i Sverige inte utnyttjar den ofantliga resurs som den sammantagna massan av fotbollssupportrar faktiskt utgör.

Svenska fotbollsförbundet med Lagrell i spetsen säger att man vill nå nya målgrupper. I praktiken har det snarare inneburit att man vill byta ut den nuvarande publiken mot en ny. I samma ögonblick som man skrider till verket med diverse aktiviteter för att nå det målet så hamnar man i ett moment 22. Det vet alla fotbollssupportrar, alla vi som förstår varför marginalsupportern går på fotboll. Men som Järnkaminerna mycket riktigt kommenterar i sitt brev – det är ingen som frågar oss.

Det här har sagts tusentals, eller miljontals, gånger. Men det går tydligen inte in. Det finns två huvudsakliga anledningar till att marginalsupportern kommer till allsvenska arenor.

1. Favoritlaget spelar bra och placerar sig högt i tabellen (detta råder inte förbundet över)

2. Den etablerade publiken skapar en stämning, atmosfär och inramning som är unik och som kan konkurrera med andra typer av underhållning (detta råder förbundet i allra högsta grad över genom att skapa förutsättningar för en positiv och tilltalande läktarkultur)

I alla diskussioner gällande publikrekrytering till allsvenska arenor så måste man alltid utgå ifrån eldsjälarna, de som går på fotboll oavsett, Allsvenskans främsta ambassadörer. Lyckas man skapa en dialog och en relation till dessa så kommer man att få dit marginalpubliken också. Det är enkel marknadsretorik som tydligen har flugit över huvudet på de som bestämmer över den nationella fotbollen i Sverige.

Med reservation för att jag är subjektiv i den här frågan så handlar det även om att selektera bland klubbarna i Sverige. Om man vill driva publikutvecklingen i Sverige framåt så bör man ta utgångspunkt i de stora klubbarna som faktiskt har potential att driva publik på såväl hemmaplan som bortaplan och ge dessa förutsättningar och mandat att föra publikutvecklingen i Sverige framåt.

Tommy Theorin bollar över ansvaret på klubbarna och menar att dessa har kontakten med supportrarna och att den kontakten sedermera överförs till förbundet och SEF. Det är inte bara en onaturlig kommunikation, den är dessutom fullständigt onödig. Idag finns det ingen anledning att inte föra en direkt dialog på löpande basis. Jag tycker att bristen på såväl förstående för vikten av rak och kontinuerlig dialog samt missförståndet när det gäller prioritering av målgrupp tyder på att det behövs nya människor, både på förbundet och i SEF, om svensk fotboll ska komma upp på benen igen. Sådana som förstår att vi som älskar våra klubbar är Allsvenskans största resurs.

Det här inlägget postades i Fotboll, Fotbollspolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En uppvisning i konsten att förlora sina kunder

  1. Håkan skriver:

    Fan, två inlägg samma vecka – vad är det som händer? Skolan slut för året? :)

  2. Daniel Olemyr skriver:

    Skolan? Det var ett hårt slag under bältet.

  3. Kalle skriver:

    Apropå något heeeelt annat fast ändå inte. Ta en intressant titt på den här bilden: http://www.jernhusen.se/upload/img/Arena/060401_dag_press.jpg

    Notera mitten-fönstret längst ned. Intressant att de valt att göra arkitektbilder med AIK när det absolut ”inte är klart att AIK ska spela där”.

  4. Daniel Olemyr skriver:

    Hehe.. ja, det var lustigt. Jäkla vidrig bild i övrigt.

  5. Pingback: Twitter och facebook är bra, men räcker det? « Vi är här för att stanna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>