Recension: Sagan om AIK 2LAX9

I samma ögonblick som guldmatchen i Göteborg hade lagt sig och hjärtat hade svalnat så började jag längta efter guldvideon. Årskrönikor, sammanfattningar, listor, intervjuer och uppföljning. Två timmars frosseri i SM-guld fick det att vattnas i munnen. Samtidigt som man förstod att årets video skulle bli en lågbudgetproduktion som behövde komma ut snabbt i AIK-shopen så hade man ju stora förhoppningar. Nu har jag sett filmen två gånger. Och det här är mina ödmjuka åsikter.

Sagan om AIK 2LAX9. Så lanseras guldvideon om AIK:s väg till dubbeln i nollnoll-talets sista Allsvenska. Men snarare än själva sagan är det den breda repertoaren av intervjuer med såväl spelare som ledare, där i princip alla inblandade får en syl i vädret, som gör videon sevärd. Många bra analyser, flera citat som kungör och symboliserar AIK:s säsong och när man har tittat klart har man förstått mer vad AIK handlar om under Stahre/Wesström.

Däremot – någonstans på vägen tror jag att man tappar bort den grundläggande idén om en saga. För sagan är liksom matchbilder rakt upp och ner i kronologisk ordning, följt av kommentarer, ända fram till ”avgörandet” och bilderna ifrån Göteborg. En saga förutsätter liksom en dramaturgi – att man bygger upp en känsla hela vägen som avslutas i klimax. Och jag saknar känslorna på vägen. Alla tvivel under våren, känsloexplosionen mot Brommapojkarna, när man började fatta att AIK faktiskt kunde hålla och all fruktansvärd nervositet under de sista matcherna på hösten. För fram till helgen och söndagen den 1:a november 2009 bjuds vi på ett ganska platt historieberättande. Och därefter något som snarare liknar dokumentär än en saga. Jag vet inte om det egentligen gör filmen så förbannat mycket sämre. Men jag gillade liksom konceptet saga.

Vad som däremot gör filmen sämre rent konkret är att det saknas kommentatorsspår på stora delar av matchsekvenserna. En sådan sak bidrar definitivt till ett tapp av närvaro och en återgång till de känslor som man faktiskt hade under den här säsongen. Jag har viss förståelse för om detta har varit svårt att lösa, men tycker likväl att det är synd och att det gör videon sämre.

När jag såg guldvideon första gången hade jag ingen benchmark. Sen såg jag Fotbollskanalens Allsvenskan retro – en kortare videovariant av AIK:s guldsäsong. Inte lika bra intervjumaterial, men lite bättre känsla i klipp och återblickar. Att det finns ett kunnande om videoproduktion på TV4-huset som kanske saknas internt hos AIK är väl inte sådär jäkla konstigt, men det sätter fingret på vad guldvideon skulle kunna ha varit om den tilldelats större resurser.

Sagan om AIK 2LAX9 är en väldigt bra sammanfattning av säsongen med ett väldigt bra intervjumaterial. De unika bilderna ifrån Göteborg är fantastiska och tar oss nästan skrämmande nära laget, men mer exklusivt från hela säsongen hade suttit som en smäck. Och lite mer känslor. Jag kan inte påstå att jag sitter rödgråten och snorig när jag har sett klart filmen. Man fick liksom klämma fram en tår. Trots det – ett must buy för alla gnagare!

Betyg: 7/10.

Det här inlägget postades i Under annat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.