En klubb i ständig ekonomisk motvind

Ekonomisk kris. Ibland känns det begreppet som en del av konceptet AIK. För oavsett sport, oavsett sportslig framgång och oavsett historiska stålbad så hamnar vi där i alla fall. Ekonomisk kris. Jakten på kortsiktiga resultat och ett ständigt driv för att tillgodose supporterskarans högt ställda krav kommer inom kort att ta ut sin rätt. AIK som klubb behöver hitta en bättre balans mellan förväntningar och ekonomisk risk. I annat fall kommer det att sluta illa.

Fotbollssektionen befinner sig just nu i en allvarlig ekonomisk situation, där det egna kapitalet är förbrukat och där framtiden står och faller med spelarförsäljningar och sportsligt resultat (historiskt har vi sett hur den sportsliga prestationen ger direkt utslag på publikutvecklingen på Råsunda).

När årsredovisningen för 2008 års verksamhet släpptes förväntade i alla fall jag mig att de glada dagarna definitivt var över. Annela Yderberg har gjort ett gott intryck på mig och hennes CV talar för att hon vet hur man hanterar pengar.  Följaktligen var jag ganska säker på att vi skulle få se ytterligare neddragningar i administrationen och spelarförsäljningar av Obolo och kanske någon till nu i sommar. Istället är Obolo kvar, Dulee har tillkommit, vi tvingas antagligen släppa flera spelare gratis i vinter och från verksamheten utlyses lediga tjänster som webansvarig och ekonomichef. Att det egna kapitalet ska vara återställt inom en (tillräckligt) snar framtid känns utopiskt. Men jag hoppas såklart att jag har fel.

När det gäller hockeyn, där ny kris annonserades i dagarna, är resonemanget ovan enkelt att överföra. Drömmen om Elitserien och ljuset i tunneln när satsningen väl grundats förblindade ledningen och förväntningar på intäkter har uppenbarligen i vanlig ordning varit orealistiska. Att hänvisa till uteblivna marknadsintäkter förtäljer bara att hockeyverksamheten inte har en fungerande kostnadsuppföljning.

Å andra sidan har det pratats länge om att hockeyn har ekonomiska problem, något som inte var helt enkelt att förstå för oss utomstående som såg publik strömma till och framgångar radas upp. AIK Hockey har alltså rimligen känt till att kalkylen inte skulle gå ihop, ändå inte vidtagit nödvändiga åtgärder och helt enkelt skitit i att kommunicera detta till medlemmar och supportrar.

Följande åtgärdsplan för AIK Hockey redovisas i Aftonbladet idag:

1.       Nya personer på marknadsavdelningen

2.       Bredare och mer aktiv sponsorsatsning

3.       Eventuell bolagisering av vissa delar i föreningen

4.       Att få in externt kapital från investerare

Förtroendet är inte stort just nu. Jag ser ett scenario framför mig där Hedenström i förtvivlat tillstånd måste ha in nytt kapital genom nyemission i vinter. Nej, byt hellre ut nuvarande ledning som bevisligen inte gör sitt jobb. Sportsligt har vi alla förutsättningar kommande säsong. Men för att ge killarna på isen en ärlig chans måste vi få in kompetent folk i toppen.

Det här inlägget postades i Ekonomi, Fotboll, Hockey och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>